Ga op ontdekkingstocht door een raadselachtig middelseeuws handschrift.
Speel deze serious game gratis online en tover je klas om in een escaperoom. Ontdek samen met jongeren van 14-17 jaar wetenschap en geschiedenis.
“Spannend en super leuk om te spelen met de klas. Sluit perfect aan bij mijn maatschappijleer lessen.”
Eva van West, Westercollege
Deze interactieve game nodigt leerlingen uit om spelenderwijs een middeleeuws manuscript te ontdekken. Ze doen kennis op over wetenschap en het belang van interdisciplinair samenwerken. De klas verandert in een escaperoom, waar teams met elkaar de uitdaging aangaan om de geheimen van dit mysterieuze manuscript te ontrafelen.
Het spel laat leerlingen uit de onderbouw kennismaken met vakoverstijgend leren. Ze kiezen een specialisatie: kunst en geschiedenis, taal, natuur- en scheikunde, of biologie. Alleen door hun kennis te combineren kunnen ze de raadsels oplossen.
Dit spel gebruikt smartphones als educatief gereedschap. Tests met leerlingen laten zien dat de game zo aantrekkelijk is dat ze niet afgeleid raken. Verder blijkt dat het de samenwerking bevordert en leerlingen stimuleert om écht met elkaar te verbinden. Toch liever geen mobieltjes in de klas? Het spel is ook speelbaar op tablets en laptops.
Geen zorgen, het spel wijst zichzelf! Als docent start je het spel in slechts 3 minuten op. Vervolgens zien de leerlingen op hun eigen device welke stappen ze moeten nemen. Jij kunt de voortgang eenvoudig volgen via het Digibord of je eigen computer.
Wil je eerst zien hoe het werkt voordat je het met je klas gaat spelen? Probeer het dan eens uit met twee collega’s. Wil je wat meer achtergrondinformatie of precies weten hoe het spel in elkaar zit? Dan kun je de handleiding hier downloaden.
Het spel past binnen één lesuur en laat leerlingen samen puzzels oplossen op basis van wetenschap en erfgoed.
Open de site. Voer het aantal leerlingen in. Start het spel. Volg de instructie om de weergave op het digiboard te starten.
Op het Digiboard verschijnen een QR code en een link. Leerlingen scannen de QR code of voeren de link in om het spel te starten op hun eigen device.
Het spel maakt groepjes van de leerlingen. Ze kiezen hun nick-name en maken samen een avatar. Dan gaat het spel beginnen. De voortgang van het spel wordt live getoond op het digibord.
Per leerling een tablet,
laptop of smartphone
Een digibord.
Niet verplicht, wel leuker
Een klaslokaal en één lesuur.
45 minuten
De Universiteit Utrecht, Nationale Bibliotheek en Doyle sloegen samen de handen ineen om digitaal erfgoed tot leven te brengen. Dit konden we doen dankzij een NWO subsidie.